Myrte (39): ‘Zelfs de grootste raddraaiers geef ik zicht op een positieve toekomst.’

Myrte van Grieken is (kinder/jongeren) coach die iedere jongere een stap in de juiste richting laat zetten. Ze heeft de gave om bij iedere jongere te ontdekken wat hem of haar uniek en waardevol maakt, waardoor ze zich bij haar geliefd en op hun gemak voelen. Met haar feilloze intuïtie voelt ze altijd aan wat iemand nodig heeft - aandacht, liefde, waardering. En dat zorgt ervoor dat zelfs jongeren met de meest complexe problematiek, door Myrte een stap verder komen en weer toekomstperspectief krijgen.

 

Myrte wil jongeren hun stem teruggeven. Ze wil dat een jongere voelt dat het waardevol is en van daaruit geeft ze concrete handvaten voor een positieve toekomst, op gebied van school, werk, sport en een sociaal leven. Haar eigen stem vond ze in het theater. ‘Op het podium gaan staan, was voor mij terugkomen bij mezelf. Dat wil ik voor iedereen. Soms ga ik met ze paardrijden, simpel een taart bakken of een rap oplaten nemen in een studio - het maakt niet uit wat je met kinderen gaat doen die het moeilijk hebben, als het maar iets is waar zij van tot hun recht komen. Waar zij zichzelf weer door ontdekken en zien: hé, ik heb iets toe te voegen aan deze wereld. Ik doe ertoe. Wanneer een jongere dat voelt, kun je stappen gaan zetten en concrete plannen maken voor een toekomst zonder destructief gedrag. Deze methode heeft ervoor gezorgd dat ik bij tientallen jongeren het verschil heb kunnen maken.’

 

‘Een jongere die zich opstandig gedraagt of veel problemen veroorzaakt, heeft vaak liefdevolle, goede gesprekken of een knuffel nodig,’ vertelt Myrte. Van de grootste raddraaiers schrikt zij niet terug. Als ouders met hun handen in het haar zitten en vanalles hebben geprobeerd om hun kind op de rails te houden of krijgen, neemt Myrte als coach de jongeren graag onder haar hoede. Ze werkt ook als trainer voor casussen die betrokken zijn met de reclassering en als dramadocent voor een VMBO. Maar de vorm waarin ze haar werk giet, maakt eigenlijk niet uit. ‘Als ik een kind maar verder kan helpen en me met hem of haar kan verbinden. Als ik naar een kind mag luisteren, zien waar-ie mee worstelt en het kan helpen om zelfvertrouwen te krijgen, dan ben ik helemaal gelukkig!’

 

Zelf groeit Myrte op in een pleeggezin omdat haar moeder niet in staat is om voor haar te zorgen. Het lukt haar om het contact met haar innerlijke kompas, haar intuïtie, niet kwijt te raken en daardoor ontwikkelt ze een gezonde relatie met haar gevoelswereld. Iets wat in de huidige maatschappij niet vanzelfsprekend is. ’We leven veelal in ons hoofd. Wat ik veel zie in deze maatschappij is dat we iets zien, we merken iets op, en hebben er dan direct een oordeel over. Dat is niet constructief. Als ik iets zie, dan word ik nieuwsgierig. Als een jongere boos is, van zich afslaat of destructief gedrag vertoont, of zich niet meer laat zien dan wil ik weten: wat gaat er in jou om? Wat voel jij? Als je je daarin verplaatst, dan kan je iemand écht helpen. Daar heb je meer aan dan wanneer je met je hoofd protocollen blijft afwerken.’

 

Om een kind of jongere dat te laten ervaren, loopt Myrte altijd een stukje met iemand op. ‘Ik denk dat het essentieel is dat je je verplaatst in iemands leven. Wanneer je afstand houdt, ontstaat er geen verbinding. Maar als je in iemands belevingswereld stapt, en een kind écht ziet, dan voelt het zich gehoord. En dat hebben we allemaal nodig.’ Ze komt daarom ook graag bij jongeren thuis. ‘Mijn praktijkruimte is bij jou. De plek waar jij je veilig voelt. Dat kan ook op het strand zijn of in het bos. Als ik maar even mee kan lopen met jouw leven.’

 

Met haar sterkte intuïtie en vermogen om zonder oordeel naar een ander te kijken, legt Myrte verbinding met een jongere (met complexe problematiek) waardoor het zich gesterkt en gezien voelt. ‘Een verdrietig verleden, wil niet zeggen dat er ook een verdrietige toekomst volgt. Wanneer een kind z’n stem terug heeft, gaat het groeien.’

Aanpak

Met een kopje koffie, tijdens een wandeling in de natuur, jouw stad of met behulp van paard Zen onderzoek ik met je samen waar je belemmeringen en kansen liggen. Mijn aandacht gaat uit naar de kracht van je talenten en het omdenken van je beperkingen zodat je weer ziet wat er wel kan. Vanuit warmte en betrokkenheid met een creatieve blik weer 'regie' over jezelf.

Hoe onderscheid ik mij van anderen

Ik luister niet alleen naar je verhaal maar zie ik je ook helemaal, als theatermaker coach ik niet alleen je woorden maar neem ik alles mee. Hoe sta jij letterlijk in je leven, hoe beweeg je je, hoe ervaren anderen jou, daar gaan we mee aan het werk. Ik durf je te confronteren met tegenstrijdigheden vanuit een positieve luchtige sfeer. Jij blijft de regie houden over je ontwikkeling. Tijdens de coaching neem ik je graag mee op avontuur naar nieuwe inzichten en ideeën. 

Voor wie of welke hulpvraag bied ik coaching aan?

  • Jongeren (en soms ook met hun ouders) bepalen we samen wat je doelen zijn om weer bezig te kunnen zijn met de juiste stappen voor jouw fijnste leven.
  • Onderwijzend personeel coach en train ik vooral op pedagogische vaardigheden.
  • Teams uit het bedrijfsleven coach en verbind ik met gebruik van groepsdynamica vaardigheden uit de theaterwereld.
  • Persoonlijk coach ik op inzicht in gedragspatronen & verandering voor het behalen van persoonlijke doelen.
  • Ik heb veel ervaring met het begeleiden en coachen van pubers en jong volwassenen in hun zoektocht naar hun unieke mogelijkheden in deze hectische wereld waar alles lijkt te kunnen. Hoe kunnen zij met meer zelfvertrouwen in hun jonge leven keuzes maken waar ze ook achter staan.

Individuele coaching kan helpen bij:

  • Angst
  • Assertiever worden
  • Controle
  • Energie
  • Grenzen stellen
  • Inzicht in mijn gedrag
  • Keuzes maken
  • Liefdesrelaties
  • Loopbaan
  • Omgaan met emoties
  • Ontspanning
  • Ouder-kind-relatie
  • Perfectionisme
  • Piekeren
  • Samenwerken met collega's
  • Slaapproblemen
  • Stress & Burn-out
  • Talent ontdekken
  • Zelfvertrouwen

Wees meester & vormgever van jezelf!